20 april 2012

Sjukvården i Oskarshamn del 1000456873

Det ångar ut från mina öron, jag vet inte var jag ska göra av min ilska!
Jag önskar att ni som läser detta för det vidare.. i alla kretsar.

Orkeslös, lealös och skit slut i huvudet och överallt.

Min mamma har haft vad hon har trott ischias sedan drygt en månad tillbaka.
Hon har besökt Vårdcentralen x antal gånger, kiropraktorn x antal gånger och nu senast sjukgymnast.
Vårdcentralen skriver ut piller och starka sådana också. Kiropraktorn har försökt med laser och sjukgymnasten konstaterar att det behövs läkarutlåtande för hennes problem. En röntgen och vidare behandling.
I natt hade hon så ont att hon mestadels av natten varit uppe och vankat fram och tillbaka.
Vid 11-tiden idag ringer hon mig och står inte ut! Hon kan inte sitta eller ligga och allt gör ont.
När jag kommer upp till henne ringer vi 1177 och där tycker dom att hon ska åka till akuten i Västervik. Problemet är att hon inte kan sitta i en bil så länge.
Då ber dom henne ringa ett telefonnummer och be om en transport med ambulans fast att det inte är akut.
Det gör vi men efter en lång stund så ringer dom tillbaka och säger att dom inte har någon transport, dom är i Linköping. Hon ber oss därför ringa beställningscentralen och beställa en liggande transport. Jag ringer dit och då meddelar damen (som nog borde byta jobb) att en vårdpersonal ska ringa och intyga om att mamma VERKLIGEN behöver en liggande transport.
Sen påpekar hon noga för mig att dom EGENTLIGEN inte har akuta liggande transporter.
- Det kan ta flera timmar...bara så du vet det!!
Då började det pysa ur öronen....
Jag ringer tillbaka till 1177 och frågar vad dom har för åtgärdsplan, eller plan B när sådant här händer. Då svarar den söta rara sköterskan att - Det finns säkert men jag vet inte det.
- Men visst är väl det här inte första gången det händer, säger jag?
- Nej, det har inträffat förut, svarar hon.
Jag nästan känner hur pinsamt hon tycker detta är. Jag vet att dom gör sitt bästa och får tyvärr ta skiten för vad våra politiker har ställt till med.
Återigen KATASTROF!
Jag frågar "söta sköterskan"- Vad ska vi göra?
Hon svara - Jag vet inte..........................
Jag säger - Tack och lägger på. Jag är inte arg på henne och höjer inte rösten.

Klockan är nu över 14.00 och vi står fortfarande och stampar på ruta 1.
Mamma helt förtvivlad, går och vankar fram och tillbaka.
Nu uppmanar jag till någon form av reaktion, från alla som varit med om liknande saker i Oskarshamn.
Jag lider med personalen som måste ta skit som dom själva inte orsakar, jag lider med alla sjuka människor och då framför allt äldre som blir bollade både hit och dit.

Jag blir helt fullkomligt tårögd och stum.

5 kommentarer:

  1. Tyvärr har jag en vän som förra året var i en nästan identisk situation....
    Hennes man ringde till slut ambulans...då var det så illa att hon kissat ner sig pga att hon inte klarade ett toalettbesök.
    Ambulans kom, gav morfin ...tog det lugnt & väntade in henne. Till slut på plats på båren in till Kalmar sjukhus. Det visade sig att ett diskbråck putade rejält efter alla vändor till VC & sjukgymnast med träningprogram trots utebliven röntgen. Nu blev det opetation och en Julhelg i en sjukhussäng i Kalmar. Så mitt bästa tips ...Ring Ambulans !! Lycka till Och hoppas hon får riktigt bra hjälp nu /Kram Helen

    SvaraRadera
  2. Hej! Har nyss hittat till din sida och brukar aldrig en kommentar men nu blev jag så ledsen och arg att jag är tvungen!!! fy farao för sjukvården ibland! Samtidigt är den bra... men var med om samma när min man fick diskbråck och kom inte upp el ur el stå el ligga eller gå..... Han låg och spydde av smärta på golvet men Nä sjuk var han inte så länge han kunde klara toalettbestyr! Än idag 3 år senare har han jätteont och börjar bli sned men narkotika klassade läkemedel är det enda som skrivs ut som han INTE använder för då kan han inte köra bil el jobba! Dessutom har de så många konstiga biverkningar att han hellre har ont! Önskar Er en friskare helg än det som börjat! Kramar Kajsa

    SvaraRadera
  3. Men fy! Hur har det gått? Ringde ni ambulans? Hur mår hon?

    SvaraRadera
  4. Usch, finner inga ord...

    Jag jobbar ju i hemvården och tyvärr tycker jag också det ofta är så, att när det gäller äldre personer, så krånglar sjukvården mer och det är ju fruktansvärt!!! Alla människor är lika mycket värda.

    Kram till er!

    SvaraRadera