7 oktober 2011

Tilda 9 år med Wilms tumör

Hur känns det att ha cancer?
- Tråkigt, man måste göra alla jobbiga saker och man måste vara så mycket på sjukhus.
Hur kändes det när du fick återfall?
- Jag blev bara ledsen....att man måste göra om allting.
Finns det något positivt med att vara sjuk?
- Man får mycket presenter och man får äta vad man vill.

Tildas egna ord:
Man blir en helt annan person när man blir sjuk. Tycker att jag är snällare nu.
Är mer van vid sjukhus och sånt.
Ibland är jag rädd att jag ska dö. Det kommer när man slappnar av för då tänker man mer. Därför tycker jag inte om att slappna av för mycket.
Vill orka leka mer med mina kompisar.
Det var jättejobbigt att tappa håret, men många säger att jag har ett fint huvudet och då tror jag det.
Ibland är jag orolig att jag ska glömma att ta på mig mössa när jag ska gå ut.
Sen tycker jag att jag är för smal. Mina ben ser ut som träben. Sen är det inte roligt att ha ärr överallt.

Satt idag och hade en liten dialog vid köksbordet och här är ett litet axplock av vad som rör sig i min prinsessas huvud.

Sen skulle Tilda vilja ha kontakt med andra barn som har eller haft cancer.
Ni kan skriva på: tilda.hildingsson@skola.oskarshamn.se

12 kommentarer:

  1. Vilken kämpar ni är <3 Jag delar bloggen på FB...... All lycka till er <3

    SvaraRadera
  2. Vilken fin och klok liten tjej du har! Har följt din blogg ett tag nu och jag kan säga att även om vi inte känner varann så finns ni i mina tankar ofta!Kram till er!

    SvaraRadera
  3. Många kramar till din fina Tilda <3 Camilla

    SvaraRadera
  4. Du Tilda, min pojke Erik - som nu är vuxen - har alltid kallat sina ärr för tapperhetsmedaljer. Bra va?

    Kram på dig <3

    /s

    SvaraRadera
  5. Tilda, vilken goding. Så klok och närvarande.
    Hugo och jag ligger i sängen och läser det ni har skrivit. Det har blivit vår kvälls"grej". Ikväll gav det så mycket och Hugo vill att Tilda ska veta detta: "du kommer klara det här för du är jättestark. Du är bäst i världen".
    Kram på er och grattis i efterskott vännen min.
    Lotta o Hugo

    SvaraRadera
  6. Åh, nu grinar jag igen. Fina Tilda, vilka tankar hon bär på! Jag hoppas att den dagen hon kan lägga dem alla bakom sig kommer snart!

    Varma kramar till er!

    SvaraRadera
  7. Älskade, älskade Tilda! <3

    SvaraRadera
  8. Tapperhetsmedaljer gillade jag. Det ska jag också döpa Tildas ärr till. Det är precis vad dom är ju :-)

    SvaraRadera
  9. Du har en underbar vacker och klok dotter. Vilken kämpe och vilken mognad hon visar.
    Många kramar till er och lyckoönskningar <3

    SvaraRadera
  10. Jag läser din blogg varje dag och förundras över hur otroliga vi människor är att hitta styrka när livet krisar.
    Din finaste lilla tjej är så otroligt tapper och även du.
    All lycka önskar jag er.
    Lena i Lyckebo//Kiruna

    SvaraRadera
  11. Frida Hammarberg8 oktober 2011 kl. 20:38

    Härliga Tila! Idag tttade jag på programmet barn med canser som vi hade spelat in, fy vad jag lider med er som ålagas av detta sjukdomsmonster. Kämpa på Tilda!! Kram Frida

    SvaraRadera
  12. glöm inte bort dina egna tapperhetsmedaljer, annelie!

    SvaraRadera