24 mars 2012

Agera och gör!

Ikväll har jag återigen fått känna av denna sjukvård i vår lilla stad som INTE fungerar.
I morse när jag vaknade hade jag ONT i mitt fina halvfungerande höger ben.
Tänkte att om jag går och står mycket så blir det nog bättre, men så var det inte riktigt.
Visste att det inte var något dödsallvarligt, men som ni alla vet så for det där ordet "propp" igenom mitt hypokondriska huvud lite då och då.

Hela dagen gick och jag blev inte bättre utan det gick lite åt fel håll.
MEN vill ju egentligen inte in till sjukhus så jag ringde 1177 för att höra mig för lite.
Hon tyckte att det var lika bra att åka till Jourcentralen som numer ligger på min vårdcentral. Åk direkt säger hon.
Japp så fick det bli. ålade mig ut till bilen och sonen baxade in sin halte och lytte mor. Väl framme vid vårdcentralen så KOM VI INTE IN!!! Nej nej ...jag var INTE inbokad.
Nehej och var i helvete ska jag åka då?
Jag blev totalt tvärförbannad och skrek till sköterskan som påtalade i dörren in till Vårdcentralen att jag skulle ringa 1177. Men jag hade ju det!!!!
Visade mig inte från min bästa sida utan jag sa..eller snarare skrek..-Måste man dö för att få komma in till en doktor eller??

Jag sa till sonen att styra kosan mot akuten istället, men lite vett iskallen hade jag nog iallfall, för jag ringde upp 1177 igen.
Då kom tårarna..Vart ska jag åka?
Hon på 1177 fick ringa VC igen och där sa dom att systemet inte var uppdaterat! 1177 hade alltså bokat in mig kvart i 9 och nu var klockan 21;22,
Vad är det för system som inte visar relavanta uppdateringar?
Nu fick vi köra tillbaka till VC igen och vi fick komma in!!

Ingen proppvarning MEN en rejäl kramp och ev en ofarlig cycta i knävecket. Inget farligt men väldigt smärtsamt. Fick med mig lite droger hem så nu väntar jag på att jag ska bli knarkad som Tilda sa.

Men hallå i havet, tänk om jag hette Agda 87 år och inte ägde en mobiltelefon. Säg att jag bodde några mil utanför staden. Skulle jag då åka hem igen och ringa 1177 för att få beskedet att "systemet inte var uppdaterat". För det första kanske inte Agda 87 år inte ens vet vad "system" betyder?
Nej nu jäklar politiker!! Gå nu samman och gör något vettigt av detta!
Jag ber på mina bara knän...eller åtminstone ett av dom att ta tag i problemen som finns i vårt landsting. Koncentrera Er och tänk till. Fråga befolkningen som bor i kommunen, dom som uttnyttjar vården. AGERA NU!!

2 kommentarer:

  1. men shit, kunde de inte kollat upp systemet när du var där... jag undrar ibland hur det är för alla de som inte kan/orkar åka kors och tvärs eller tjata som fan för att få vården de behöver. självklart behöver man rensa så att inte hur många som helst tar upp platser i onödan men tänk om de som faktiskt behöver hjälpen inte pallar att tjata?
    jag var allmänt vän och försiktig i princip hela min uppväxt men de senaste fem åren har jag iallafall lärt mig att man måste tjata ibland för att få den hjälp man har rätt till...

    SvaraRadera
  2. Du sätter ord på allt som jag själv känner. En sak jag var med om : Var på l-stn och ville ha en tid till min dr, sekreteraren sa då att jag måste ringa för att kunna boka! Men va faan ska jag behöva gå ut en trappa ner för att få en tid till er??? Till slut fick jag tiden men dettaa är katastrof.
    En annan sak..Hade varit inlagd i Kalmar för två allvarliga sjukdomar, läkaren där sa att han släpper mej nu och att min husläkare skulle ta över. Ok, ringde till Kalmar sen för att be läkaren att skicka den inf till min husläkare. När det sen blev aktuellt att träffa min husläkare så sa sekreteraren på l-stn att det går inte alls för min husläkare har inte fått nån överlämning från Kalmar!!! Till saken hör också att min husläkare har behandlat min åkomma i ca 15 år...Jag var inte ett dugg trevlig och tårarna sprutade o ville be henne fara...Detta som sker i vården är helt galet. Får hjärtklappning bara av att tänka på detta. Hoppas du snart blir bättre i dit ben och att du till slut fick hjälp..

    SvaraRadera