1 februari 2012

Åsikter....igen

Kritiserat vårdärende avslutas

Oskarshamni går 16:15 | Uppdaterad i går 16:49
En man i 40-årsåldern dog och Socialstyrelsen riktade skarp kritik mot Oskarshamns sjukhus. Nu avslutas ärendet.
Socialstyrelsen är nöjd med de nya rutiner för inhyrda läkare och personalutbildningar som sjukhuset infört. Dessutom har det startats en mobil intensivvårdsgrupp och de EKG som tas i ambulans kan numera skickas till mer än ett sjukhus.
Däremot är socialstyrelsen frågande till att sjukhuset inte fastställt egna rutiner för patienter med lungpropp utan hänvisar till ett PM hos landstinget i Stockholm.
Mannen som dog hade drabbats av lungpropp men det EKG som togs i ambulansen tolkades inte utan han skickades till länssjukhuset i Kalmar, trots att lungpropp var den diagnos av de som läkarna utredde som kunde ha behandlats i Oskarshamn



Det var den här texten som jag fick framför ögonen i morse när jag slog upp tidningen.
Ok?? Så Oskarshamns Tidningen hade alltså fått veta att man kanske kunde ha räddat min Ante?
Detta tycker man är ok att lägga ut i tidningen utan att först informera anhöriga?
För det första så tror jag att jag fick en smärre chock och sedan kom ilskan, vilket resulterade i ett frågande mail till journalisten ifråga som valt att lägga ut artikeln.

Min fråga i det hela är egentligen hur man tänker när man får informationen på sitt bord?
Tänker man att det finns anhöriga bakom denna "story" eller blir man så avtrubbad att man bara lägger ut? Skulle det inte vara intressant att få en reaktion från anhöriga?
Vore det inte mer intressant att detta kanske är en sak att följa upp?
Idag så finns det många hål i vår landstingspolitik och vårt nya förfarande vad det gäller hur landstingen väljer att vårda patienterna (på vägarna). Men det betyder inte att man glömmer dom människorna som finns runt omkring patienterna.
Vi har nämligen också känslor och åsikter, detta är verkligen inte ok!
Jag ber Er kära journalister att visa mer medmänsklighet och iallafall offra ett telefonsamtal till anhöriga INNAN publicering.

Kontentan av detta är att OT numer har en prenumerant mindre, inte för att jag tror att någon bryr sig för det verkar inte vara deras starka sida.
Nej nu koncentrerar vi oss på att stödja en idrottsklubb som inte lyckas betala sina försenade hyror. Allt för att rädda eventuella hitresande supportrar som kanske köper en korv i korvkiosken eller om vi har riktigt tur slår till med en pizza i en av dom femtielva pizzerior som finns i lilla staden.
Allt för att marknadsföra OSKARSHAMN!
Ironi, nej varför tror ni det???

Puss o Kram

7 kommentarer:

  1. Allt du skriver är så sant så sant, du skulle ha en egen krönika i en dagstidning.
    Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Jag fick riktigt ont i magen när jag läste via länken på FB.
    På dom bara, tiger!!!
    kram

    SvaraRadera
  3. Jag blir så ARG !!!
    Du (inte nån annan anhörig heller för den delen) ska behöva läsa uppgifter som detta i dagstidningen ....Punkt !! Sååå dåligt !!
    Fö kan jag bara hålla med ..huvudet på spiken angående hyrorna. VARFÖR skulle kommunen gå in och betala, förklara det nån för jag förstår verkligen inte.

    SvaraRadera
  4. Men man tror ju inte att det är sant!
    Så illa, riktigt riktigt uselt gjort!
    Kram på dig.

    SvaraRadera
  5. Håller med helt och fullt.

    SvaraRadera
  6. Det är så elakt gjort. Det är nog socialstyrelsen som lämnat ifrån sig raporten. Det är dom man bör bli skitarg på. Dom skulle ha först kontakta anhöriga så klart.
    Kramar

    SvaraRadera
  7. jag tycker det är väldigt konstigt av sjukhuset att lämna ut informationen innan man kontaktar anhöriga. jag skulle själv räknat med att anhöriga fått veta det innan man skickar info till TT eller vad det nu kan vara. som journalist vet du ju inte personuppgifter på patienten eftersom det är sekretess eller vilka sjukhuset har talat med innan.

    SvaraRadera