18 augusti 2011

Svar önskas

Gud vilken stund jag fick hos Lotta idag!! Somnade till och med, vaknade ibland av att jag snarkade. Men det är helt ok och ett gott tecken på att jag verkligen kan slappna av OCH att jag kan känna mig trygg. Det är ju faktiskt så att det är en vilt främmande (nästan) människa som nästan masserar hela kroppen. Några delar är fortfarande orörda, dom behöver inte heller masseras.
Oj, nu blev det lite lustigt men ni vet vad jag menar......

Vi fick hit hemsjukvården idag för första gången. Det fungerade perfekt och Tilda kände sig väldigt trygg med Tomas som var här idag. Hon gjorde tummen upp och log med ett stort leende. Det känns bra för oss också. Dom lovade hjälpa till så mycket dom kan.
Han hade med sig 2 nya inneboende atrialjer som kommer att pryda hemmet nu.


Inga fina prydnadssaker precis men nödvändiga att ha till hands.
Nu måste jag snart rensa ut ett helt skåp för att förvara alla hennes mediciner, sprutor och allt annat som ska finnas. Imorgon ska det fyllas på ytterligare med grejer.

Nu till en sak som gnager mig lite och jag känner så smått att irritationen börjar leta sig fram fast jag egentligen inte vill. Jag skulle heller inte behöva tänka på det här känner jag, men tyvärr så verkar dom som man egentligen tror ska bry sig inte heller tänka eller???

På måndag börjar skolan och jag har inte hört ett knyst från ledningen?
Jag vet att berörda följer min blogg och vetskapen om att Tilda har fått återfall finns, men sen då?
Vad händer? Vad har skolan för plan? Finns det överhuvudtaget någon plan för sjuka barn?
Gör man något från skolans sida för att få informationen? När är det tänkt att kontakten med oss ska tas?
Jag har sökt skolan ett antal gånger, men icke ett knyst.
Är det för tidigt att börja agera nu när skolan börjar på måndag?
Tilda känner sig redan utanför som det är, hon vet att hon kanske inte kan gå till skolan på måndag.
Ska det återigen bli vi föräldrar som agerar extrafröken åt henne?

Jag tyckte att det sköttes väldigt dålig i höstas förra året då ledningen inte hörde av sig alls mellan Ssptember och fram till efter jul. Vi körde hemundervisning själva med hjälp av klassfröken som talade om hur långt dom kommit osv.
Jag kan inte tänka mig att det ska vara så här?
Är otroligt besviken och frustrerad, och som förälder är det väldigt svårt att orka ta tag i såna här frågot när man har fullt upp att ta hand om sitt barn som kräver all uppmärksamhet och vård.

Är det någon som vet om det finns någon krisplan för sjuka barn i kommunen? Då menar jag inte barn med funktionshinder för det är ju inte alls samma sak.

Så nu har jag fått ut mig allt för idag och innan jag ångrar mig så lägger jag ut detta inlägg i cyberspace. Jag hoppas att nästa gång jag går in och kikar så har jag fått massa bra kommentarer om hur skolan ska/bör agera. Helst ser jag fram emot att få en jättebra kommentar från dom det berör.
Kram på er

16 kommentarer:

  1. Styrkekramar till dig och Tilda!!
    / kusin Vitamin

    SvaraRadera
  2. Bra Annelie! Det brukar/ska alltid finnas en "kris-plan" där sånt här ska finnas med, men sen är det ju för personalen att gå från skrivet ord till handling...
    Hoppas alla berörda får sej en näsknäpp och tar tag i detta direkt!!!

    SvaraRadera
  3. Oj vad ni är underbart tappra!!

    Det är ett krav från skolan att finnas där!! Jobbar inom skolan själv och det skulel aldrig få finnas någon som skulle få "lämnas oberörd". Ni skulle få sparka ut mig =) men klassläraren då!? Hon måste ställa KRAV! Tyvärr är det ju så att ledningen allt för många gånger "inte tänker" -oups jaha...oj det måste vi ha missat. Gå högre upp, ring en tidning vad som, ni behöver inte "skälla", ni behöver ju bara beräta hur det är, vilken hjälp ni (inte) fått...


    Många många varma styrkekramar till en underbar dotter & även en kämpar mamma <3


    /Carina

    www.mammaamiaa.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Man har ju både rättighet och skyldighet att gå i skolan. Kan inte eleven komma till skolan måste ju skolan komma till eleven, dvs ordna hemundervisning. Ni som föräldrar ska inte ta det ansvaret.
    Hoppas verkligen att skolan hör av sig. Snart!!!

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Här kan du läsa vad det står i skollagen:

    http://www.skolverket.se/forskola_och_skola/2.1670/2.2728/2.2785

    Det är REKTORNS,inte klasslärarens ansvar att se till att rätt stöd ges (t.ex hemundervisning). Jag önskar att alla insåg att en "vanlig" lärare idag ofta har ett oerhört krävande arbete men ingen makt. Det är skolledningen som fattar alla beslut.
    Hälsa Tilda att hon är en superfin kämpe!

    SvaraRadera
  6. Självklart är det rektorns ansvar! Det hoppas också jag att alla som läser inser.

    SvaraRadera
  7. I Tildas fall kan jag säga att vi hade inte klarat oss utan hennes klasslärare och assisten som hon hade i våras. Dom har gett oss all infomation och peppning. Tagit sin "lediga" tid för att hjälpa oss. Där har jag absolut inget att klaga på. Nej, jag söker ACTION högre upp i ledningen. Sitter just nu och läser så att ögonen blöder i skollagen osv. Men jag hittar inget matnyttigt på Oskarshamns Kommuns hemsida???? Fortfarande inte klokare

    SvaraRadera
  8. Åååå jag blir så upprörd...
    Finns det inget samarbete/kommunikation mellan lärare och rektor??
    Om det nu finns en "kris-plan", vilket det ska göra, borde det ju inte vara så svårt att få hjälp eller åtminstone information!!
    När min Robin blev sjuk ringde hans fröken mig, hon kontaktade rektorn och inom ngr dagar fanns det ett "schema" för hemundervisning! Efter ytterligare ngr dagar blev vi kallade till ett möte m rektorn där vi gick igenom Robins "skolplan" beroende på hur han mådde och hur mycket han orkade..
    Fick ett otroligt stöd från skolan, kanske tack vare att hans fröken engagerade sig till 100!?

    Hoppas att det ordnar sig snart och att det inte är du, utan skolan som gör det!!

    Många, många KRAMAR till dig och Tilda
    från Lotta

    SvaraRadera
  9. Vet inte om det är till någon hjälp. Men om inte rektorn hör av sig, som är ansvarig. Skulle jag mejla chefen för till Barn- och utbildningsförvalningen i oskarshamns komuun. Mejlen finns säkert på hemsidan. All post som går till kommunen måste nämligen diareföras och någon från lokaltidgningen brukar oftast vara med vid postöppningen för att se om det kommer in nåt intressant...
    Förutom det så om rektorn inte gör sin sak så går man ju till chefen ovanför och ber den personen ta tag i saken. Vilket jag tycker du ska göra. Mejla chefen för barn och ungdom och berätta att du inte får respons, att rektorn inte har gjort sitt jobb... begär svar. Kanske min idé blev jobbig, men en tanke iallfall. Har en kompis som gjorde så i ett annat ärende och det fungerade jättebra. Snabb respons från rektorn fick hon iallfall. Kram Agge

    SvaraRadera
  10. Lilla goa Tilda, vilken kämpe. All lycka till er!
    Anna

    SvaraRadera
  11. Jag svara rakt och kort på din fråga.
    När min dotter var sjuk fick hon hemundervisning. Det är skolans skyldighet att ordna detta. Tilda har enligt lag rätt till vissa timmars hemundervisning i veckan.
    Det är inte något du ska behöva oroa dig för utan är skolans plikt att ordna så detta fungerar.
    Hoppas det ordnar sig. Kram

    SvaraRadera
  12. sätt dig utanför rektorns rum på måndag morgon och lämna inte förränns du får svar på hur terminen kommer att se ut för Tildas del!
    Du är stark, du kommer att fixa detta ! kram
    eva

    SvaraRadera
  13. Men rektorn är ju Johanna kan inte tänka mig att hon inte skulle ta tag i detta. Ring henne du känner ju henne!! Tänker på er och ni är stora superkämpar.

    SvaraRadera
  14. Frida: Är det inte så att J ska ha årsk. 4-5?

    SvaraRadera
  15. Skollagen säger att ett ÅTGÄRDSPROGAM ska upprättas om en elev riskerar att inte uppnå målen. Ett ÅP ska innehålla bakgrund, vad som behöver göras och vem som ska göra det. Uppföljning ska ske efter 6-8 veckor och sedan skrivs ev ett nytt Åtgärdsprogram. Föräldrar och elev ska helst vara med vid upprättandet av ett ÅP.

    SvaraRadera
  16. Anonym: Jag har inte uppfattat att hon bara ska ha 4-5 men så kanske det är, informationen är ju som den är. Som ni förstår dålig!

    SvaraRadera