13 augusti 2011

Planer som ändras

Ska först tala om att det var hel UNDERBART hos Lottas Omtanke.
Jag var helt borta i över 1 1/2 timme. Låg under gosiga täcken och varje del på mig blev masserad. Kände mig helt avslappnad, men på vissa ställen så triggade det igång en sorgsenhet, men det var ju förväntat.
Bokade en ny tid till nästa vecka Fredag. Längtar redan!

Nu till våra ändrade planer. Dom var att Tilda skulle få komma hem igår, men hon fick helt plötsligt skakningar och febertoppar. Resulatet blev en stopp i Västervik och det i sen tur resulterade i inläggning!
Hon blev helt förtvivlad och grät och var jätteledsen. Hon ville ju bara komma hem.
Då började hon blöda näsblod och det vet vi ju hur det brukar bli. STÖRTBLÖDNING igen.
Till och med ur ögonen kommer det.
Efter ett tag så förstod hon att hon inte kunne kontrollera situationen så då gillade hon läget och sa. - Det finns värre saker i livet än att ligga på sjukhus. Ja, vad svarar man på det?
Hon har det ju redan värst.
Jag tog bilen upp till Västervik och där fick vi spendera Fredagkvällen.

Idag efter ronden så beslutades att vi skulle vara kvar här för hon kräks en hel del fortfarande.Hon får även antibiotika mot en ev. infektion. Nu ligger hon med dropp och får Zofran intravenöst också istället för i tablettform. Zofran får man mot illamående.
Grejen är den också att dom vill gärna ge henne medicinen intravenöst ett tag för att hon kräks, MEN då måste hon vara kvar här för i Oskarshamn finns det ingen som kan ge henne det.....
Nu när hon är sjukare och sjukare så känner jag att Oskarshamn saknar verkligen en fungerande barnsjukvård. Alla vet hur viktigt det är för patienterna att få vårdas i hemmiljö så mycket som möjligt. Det gör gott för själen och det är så mycket positivt som kommer fram av det.
Ofta brukar det bli så att så fort barnen kommer ifrån sjukhuset så blir dom mycket piggare och också hungriga.
Jag skulle så gärna vilja att Tilda skulle få vara hemma när hon kan.
Ska nog undersöka lite hur det funkar med hemsjukvård egentligen. Det måste väl gå att få lite medicin i CVK´n hemma? Hmmm...ytterligare ett "mission" för min del.

Eller ännu bättre det finns kanske någon därute som vet hur det fungerar? Jag är väldigt nyfiken på hur det fungerar i andra delar av landet. Snälla , snälla  skriv och berätta.

Nu ska jag sätta mig på en ny stol den här gången i rum 10 på Västerviks Sjukhus.
Och min lilla prinsessa ska få vila sig frisk

7 kommentarer:

  1. Hej! Jag har lite erfarenhet av hemsjukvård. Min Tilda hade det sista tiden. Egentligen sattes den vården i för att vi skulle lära känna personalen och vänja oss eftersom vi visste att vi skulle behöva dem framöver. Nu tillstötte ju endel oväntade saker och min Tilda fick kortare tid än vad läkarna hade räknat med. På min tjej sattes intravenös kortison in. Hon fick mer aptit och slapp kräkningar. Hemsjukvården, som tillhör Landstinget Kalmar, kom hem morgon och kväll. När min Tildis cellgiftbehandlades så hjälpte till slut inte Zofran. Hon fick Ondansetron, som var rena mirakelmedlet mot illamående. Nu hade ju min tjej sin cancer i huvudet, vilket gjorde att det bildades extra tryck, vilket kortisonet motverkade. Annars är ju kortison bra mot mycket fast med en del tråkiga biverkningar. Hoppas ni hittar en bra lösning. Kram Camilla

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vi har haft hemsjukvård sedan i november 2010. Näringsdropp varje dag till juni 2011 då min lilla börjat äta så mycket att hon slipper näringsroppet. Illamåendemediciner i samband med cytostatikabehandlingarna. Provtagningar av blodstatus med jämna mellanrum. Att vi fick hemsjukvård initierades av Barnonkologen i Göteborg som vi tillhör.

    Stå på dig! Min erfarnenhet är att man mår så mycket bättre när man får vara hemma.

    Med vänlig hälsning Lena

    SvaraRadera
  3. Hej
    Vi har oxå haft hemsjukvård och det fungerade jätte bra. Med medicineringen och allt dom kom dagligen hem till oss. Skönt var det för isabella som då fick lite hemma miljö :=) Så det rekomenderas absolut. Massa krya på sig kramar till Tilda från oss i sthlm (lea)

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Våra varmaste tankar går till dig och Tilda. Milton blev väldigt bekymrad när han fick veta att Tilda hade blivit dålig igen, hon hade ju varit så pigg i slutet av terminen...Han hälsar till henne!

    Med vänliga hälsningar
    Therese och Morgan Albinson

    SvaraRadera
  5. Hejsan! Klart du kan ha din dotter hemma. Be läkaren remittera er till hemsjukvården där ni bor. Ska inte vara några problem. Lycka till och cyberkram från en ny läsare som håller tummarna för din Tilda. Mvh Mahlin i jönköping

    SvaraRadera
  6. Jag kan inget om hemsjukvård, men det MÅSTE ju gå att fixa. Försök stå på er.
    Kram

    SvaraRadera